História: EMF bol výrobca automobilov v USA ktorý existoval od roku 1908 do roku 1912. V tom období to bola štvrtá najpredávanejšia značka automobilov v Amerike. V roku 1912 výrobu odkúpil Studobaker a automobily predával vo svojej predajnej sieti. V roku 1913 značka zanikla a vo fabrikách EMF sa už vyrábali len vozidlá Studobaker. Pán Flanders – zakladateľ EMF – začínal u Forda a spolupodieľal sa na vývoji legendárneho Forda T. Osamostatnil sa, pribral ďalších spoločníkov a začal vyrábať protiváhu Forda T, luxusné cestovné auto. Za jeho cenu 1100 dolárov ste mohli v tom období kúpiť skoro štyri Fordy T. Pri výrobe kládli dôraz na kvalitu, moderné riešenia a pohodlie cestujúcich. Aj dnes zaráža čo už vtedy vedeli – väčšina odliatkov sú tenkostenné hliníkové s výstuhami tak, ako ich odlievajú dnes tlakovým liatím.
Auto bolo nové predané do Austrálie, tam zrenovované a odtiaľ aj nadobudnuté podľa poslaného DVD. Risk, ktorý vyšiel. Najviac nás potrápila zadná osa, diferenciál je celý novo vyrobený. Ostatné viac menej normálne – pretesniť, najmä vodná pumpa, skontrolovať a vyleštiť. Leštenie mosadze je každý týždeň hodinová záležitosť, pri zanedbaní alebo zmoknutí aj šesť hodín práce.
Riadenie je náročné na fyzickú silu, najmä kužeľová spojka, radenie a volant. Vzhľadom na absenciu tlmičov nedrží stopu ako moderné autá a poskakuje. Naviac má zabudovaný alternátor a štartér, je ich možné kedykoľvek vybrať a vrátiť do pôvodného stavu.
Podľa internetového registra ktorý vedie vnuk p. Flandersa http://emfauto.org/index.php zachovalo sa ich celkom 220 ks, v Európe sú 4 ks a s touto karosériou celkom 2 ks – jeden vidíte, druhý je v USA.
Zaujímavý, krásny a nevšedný veterán deduško,dnes už viac než 100 ročný.
| E-M-F | |
|---|---|
| EMF Everit-Metzger-Flanders | ![]() |
| Rok výroby | 1912 |
| Karoséria typ | Demi Tonneau |
| Vŕtanie x zdvih | 4×4,5 palcov (101,6×114,3 mm) |
| Objem motora | 226 cci (cca 3 695 ccm) |
| Spojka | Kužeľová v zotrvačníku |
| Počet valcov | 4 v rade |
| Zapaľovanie | Magneto, pôvodne kombinované aj s batériovým |
| Chladenie | Vodou , chladič s vetrákom, obeh vodným čerpadlom poháňaným spoločnou oskou s magnetom od ventilového rozvodu |
| Prevodovka | vzadu spoločné s rozvodovkou 3+Z, radenie tiahlami presúvaním rýchlostnej páky |
| Výrobca | Vyrábané v USA výrobcom E-M-F Detroit na Piquette Street a tiež vo fabrike na Port Huron, USA. E-M-F bol tiež vyrábaný v Kanande v Walkkerville Ontario. |
| Výkon | Všetky motory 30 HP |
| Svetlá – obrysové | E & J – 2 ks petrolejových lámp. |
| Svetlá – hlavné | E & J Model 577 plynové svetlá zásobované vyvíjačom |
| Svetlá – zadné | E & J petrolejové svietiace dozadu cez červené šošovkové sklo, nabok modro a bielo |
| Cena v r.1912 | $1100 |
| Vyrobených v roku 1912 | 28 032 aut celkom cca 220 000 ks |
| Poháňaná náprava | zadná kardanom |
| Veľkosť pneu | 32" x 3 1/2" |
| Rázvor | 56" |
| Motor | SV rozvod, veľkosť hlavy ventilov 2 1/8", nesnímateľné hlavy, odkryté ventilové zdvihátka, pohon vačky ozubením od kľuky |
| Pérovanie | celo eliptické péra bez tlmičov, zadná náprava vedená odpruženou tyčou |
| Kolesá | 112", drevené špicové so snímateľnými ráfikmi |